ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ З ДІТЬМИ
З РОДИН ВИМУШЕНИХ ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ
Підготувала та провела: практичний психолог Супруненко О.О.
«Мир починається з кожного»
Ми живемо в складний і неспокійний час, а причини занепаду нашої моралі пояснюємо,виправдовуючи економічною, екологічною, політичною кризами. Глобальні проблеми, що їх має розв’язувати людство, дедалі більше заго-
стрюються, а конфлікти стають небезпечнішими. Досить складно в наш час доводиться дітям, вдвічі складніше — дітям-переселенцям. Саме
їм довелося в такому ранньому віці дізнатися, що таке війна, страх, саме їм доводиться звикати до нових умов, до нового оточення, вчитися жити по-новому. Все це вкрай негативно впливає на дитячу психіку, викликаючи три-
вогу, страх, стрес, депресію. Тож основне завдання психологів та педагогів — створити в ЦТДЮ для дітей, що опинилися у складних життєвих обставинах, максимально комфортні умови перебування та навчити пристосовуватися в складному світі, зберігати рівний настрій і внутрішню гармонію, формувати у вихованців психологічну стійкість (стійкість до стресів). Психологічну стійкість можна підтримати внутрішніми (особистісні) та зовнішніми
ресурсами (міжособистісні).

Мета тренінгового заняття — формування психологічної стійкості дітей, спроможності до пристосування в складному світі.
Завдання:y формування позитивного мислення, віри в себе та свої сили;
У формування гнучкості соціального поводження (вміння пристосуватися до нових надскладних умов з мінімальним негативним впливом на
психіку); y профілактика та подолання тривоги, психоемо-
ційного напруження.
Час:1,2 год.
Учасники: діти, що потрапили у складні життєві обставини (діти переселенці).
Вік: молодший шкільний вік.
Очікувані результати: підвищення віри в себе, зняття психоемоційного напруження, зниження рівня тривоги, вміння використовувати прийоми
подолання стресу та вміння пристосуватися до нових умов життя.

ХІД ПРОВЕДЕННЯ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Психолог.
Сьогодні на занятті ми з вами поділимося одне з одним досвідом та набудемо
нового, а також навчимося долати труднощі, мислити позитивно, знайдемо нових друзів та просто проведемо цікаво час.

1. Вправа «Коло імені»
Для виконання цієї вправи психолог має знати імена учасників.
Усі учасники стають у коло, психолог по черзі запрошує в центр кола, наприклад, дітей з іменем Олена. Всі інші учасники починають аплодувати цим дітям. Так триває доти, поки всі учні не побувають у центрі кола.

2. Вправа: «Міняються місцями ті, хто…». Мета: зняття напруги через руху, організація ігрового взаємодії.
«Зараз вам пропонується психологічна гра, в процесі якої ви зможете продовжити знайомство один з одним. Я прибираю свій стілець і стаю “провідним”. По команді: “міняються місцями ті, хто (любить знайомства, вважає себе товариським, сором’язливим…) учасники повинні помінятися місцями, ведучий також має зайняти вакантну стілець. В результаті обміну залишається один чоловік, який не встиг сісти на вільне місце, саме він і стає ведучим».

3. Вправа «Повітряні кульки»
Мета: продемонструвати важливість підтримки в стосунках між людьми.
Обладнання: повітряні кульки за кількістю учасників групи, нитки, маркери для СD.
Кожному учаснику пропонується взяти кульку, надути її, щось написати на ній чи зробити якийсь малюнок, щоб легко впізнати де чия. Учасникам пропонують встати зі стільців та підкидати свою кульку, тримаючи її в полі зору; зробити крок вперед та продовжувати тримати в повітрі свою кульку; зробити ще один крок вперед, підтримуючи свою кульку; підкидайте будь-яку кульку, що потрапить в поле зору. Не дозволяйте, щоб кульки падали на підлогу.
Обговорення:
1. Що ви відчували:
– коли контролювали свою кульку?
– коли підкидали чужу кульку?
– коли ваша кулька впала на підлогу?
– коли ваша кулька далеко залетіла?
2. Навіщо ми робили вправу?
Як висновок: Коли турбуєшся про інших, слід пам’ятати – навколо нас багато людей, яких ми можемо підтрима

4. Тест “Драбинка” („Десять сходинок”)

Мета вправи: допомогти учасникам визначити рівень самооцінки
Учасникам роздається бланк з намальованою на ній драбинкою з 10 сходинок. Дається інструкція: “Уявіть себе на тій сходинці, на якій, як ви вважаєте, зараз знаходитесь”.
Після того, як всі намалювали, психолог повідомляє ключ до цієї методики:
– 1-4 сходинка – занижена самооцінка
– 5-7 сходинка – самооцінка адекватна
– 8-10 сходинка – завищена самооцінка

5. Вправа «Спільний малюнок на склі»
IMG_2561

IMG_2590

IMG_2558

Заняття з елементами тренінгу для дітей з родин внутрішньо переміщених осіб та членів родин учасників АТО
( у рамках проекту волонтерського супроводу «Ми будемо з тобою поруч» та у рамках співпраці з проектом «Психосоціальна підтримка вразливих груп населення в Україні»)
«Створи собі комфорт»
Дата проведення : 15.09.16
Підготувала та провела : практичний психолог вищої категорії Борсяк Лариса Олександрівна (Прилуцький Центр творчості дітей та юнацтва)

Мета: допомогти дітям та родинам,що потрапили в складні життєві обставини, навчати навичкам підвищення самооцінки, комунікативності, розвивати вміння презентувати свої особливі вміння.
1.Вправа «Я- такий, а ти – такий»
Учасникам пропоную сісти в коло. Починаючи з себе пропоную всім розказати про себе і свого наступника у колі за зразком : «Я – Олег, я …….., а ти – Олена, ти – ……».
Обговорення:
– Чи приємно було повідомляти про себе те,чого присутні досі не знали?
– Чи сподобалось вам те,що про себе повідомляли інші?
– Чи захотілося вам бути таким,як хтось із присутніх?
2. Вправа “Тонкий папір”
Даю кожному учаснику по аркушу паперу. Інструкція учасникам:
– тримайте листок за два верхніх кута прямо перед собою;
– закрийте очі;
– – робіть те, що я говоритиму з закритими очима: складіть листок вдвічі; розгладьте місце згину; вирвіть шматочок паперу з місця згину; складіть листок вдвічі і т.п.
Коли в учасників вийшли маленькі, багаторазово складені листки, пропоную їм відкрити очі і розгорнути листки.
Обговорення:
У всіх однакові листки?
Чим відрізняються листки?
У чому листки схожі?
Підсумок : Всі люди абсолютно різні, навіть тоді,коли вони потрапляють в однакові умови, отримують однакові завдання. І це не лише правильно,а і цікаво.
3. Арттерапевтична вправа «Робота з творчим сміттям»
Для виконання вправи роздаю дітям нарізані нитки для в’язання, скотч, папір кольоровий, ножиці. З усього обраного матеріалу необхідно скласти загальну композицію (ниткографічний малюнок) на тему : «Омріяний подарунок».
Для виконання вправи дітям дається 15 хв.
Кожен має виконати творчу роботи тільки із запропонованих матеріалів і створити символ, малюнок своєї мрії.
По бажанню учасники можуть повідомити свою мрію.
Обговорення –презентація:
– Чи співпала ваша мрія з чиєюсь іще?
– Чи хотілося б вам забрати свій витвір мистецтва?
– Пропоную вам забрати додому свої картини та закріпити на видному місці так,щоб пам’ятати про свою мрій і вона обов’язково здійсниться.
4. АРТ-ГРА «БУДУЄМО НАСТРІЙ» (авт.)
Для вправи використовую ватмани ,кольорові аркуші, маркери.
Учасники діляться на 2 підгрупи, обирають назву своїй команді і виконують спільне завдання : посередині свого ватмана малюють спільний дім, де б вони хотіли проводити дозвіллі, а навколо будинка створюють колаж під диктовку тренера:
– кожен з вас малюйте свій портрет так,як ви виглядаєте ,коли у вас гарний настрій та самопочуття; домальовуйте тулуб…..руки так,щоб вони трималися за когось із вашого кола…….ніжки. Додайте до свого образу прикраси, гаджети, аксесуари,якщо хочете. Підпишіть свій образ.
Обговорення:
– чи подобається вам ваше місце в колі на малюнку?
– Чи подружилися б ви насправді з тим,кого тримаєте за руку на малюнку? Чому?
– А тепер спробуймо побудувати живе коло (по командах) так,як воно виглядає у нас на малюнку.
5. Рухова вправа «Подружися руками,подружися ногами»
Учасники в колі, пропоную їм стати парами і витягнути карки,на яких написані назви частин тіла :

Лоб
Ніс
Щока права
Щока ліва
Лікоть правий
Лікоть лівий
Коліно праве
Коліно ліве

6. Вправа «Побажання по колу»
Учасники в колі. Кожен отримує повітряну кулю,надуває і завязує її. СD-маркером на своїх кулях учасники малюють або пишуть побажання і вручають свою кульку-подарунок кому захочуть із присутніх. В обмін на кульку-подарунок вони отримують роздруковану кульку з адресою або телефоном для подальшої дружби та спілкування.

IMG_2709

IMG_2768